برفی که از دست زمین  سُر می‌خورد

در حالي كه پس از سال‌ها، چشم مردم و آسمان اصفهان برای ساعت‌ها به بارش برف روشن شده است، این امید می‌رود که ذخیره سد زاینده‌رود و آب استان نیز افزایش یابد اما متأسفانه بخش زیادی از این آب دست‌کم در شهر اصفهان به‌سادگی از دست می‌رود

برفی که از دست زمین  سُر می‌خورد

در حالي كه پس از سال‌ها، چشم مردم و آسمان اصفهان برای ساعت‌ها به بارش برف روشن شده است، این امید می‌رود که ذخیره سد زاینده‌رود و آب استان نیز افزایش یابد اما متأسفانه بخش زیادی از این آب دست‌کم در شهر اصفهان به‌سادگی از دست می‌رود آن‌چنان‌که معاون محیط‌زیست و خدمات شهری اصفهان اخیرا در نشست هم‌اندیشی و مشورت با رسانه‌ها عنوان کرد سال گذشته در یک شبانه‌روز ۹۲ میلی‌متر بارش رخ داد، اما هیچ شیوه‌ای برای استحصال این آب وجود نداشت‌.این در حالی است که در شهر اصفهان ۳۰ هزار چاه جذبی وجود دارد، اما نیاز به ساخت ۱۶ هزار چاه جذبی دیگر وجود داشته و ۳۰۰ کیلومتر کانال‌های کنار خیابانی به سوی مادی‌ها و جوی‌ها هدایت می‌شود.در بارش غافلگیرانه برف امسال و نیز باران‌هایی که هنوز امید آمدن آن می‌رود تنها اقدامی که مدیران شهری و استانی توان انجام آن را دارند بازگشایی معابر شهری و جاده‌ای است که مبادی راه‌ها برای تردد خودروها باز شود و کسی در جاده‌ای مسدود شده یا خطرناک از بابت تصادفات دچار حادثه نشود اما آبی که به این آسانی از بابت تغییر در سامانه‌های جوی تقدیم شهر می‌شود را هنوز نمی‌توانیم استحصال و ذخیره کنیم.

اگرچه چند منبع ذخیره آب در مسیر مناطق سیلاب خیز رودخانه در شهر تعبیه شده است اما نه‌تنها کافی نیست بلکه تنها آنچه از آب بارش باران و برف امکان استحصال و جمع‌آوری دارد که از راه طبیعی ساختار شهر وارد مادی‌های اصفهان و بخشی از رودخانه می‌شود. در واقع سهم زاینده‌رود از این بارش‌ها در حد آبیاری سطحی رودخانه خشکیده است.
طبق آمار بخشی از نیاز آبیاری فضای شهر اصفهان با یک‌سوم پساب مرتفع می‌شود و برنامه‌ریزی مدیران شهری در دوره‌های اخیر، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم در برابر خشکی یا کم آب بر است. ولی خبرهای خشکی درختان شهر و سقوط‌های وقت و بی‌وقت درختان خشکیده روزبه‌روز بیشتر به گوش می‌رسد.
بارندگی در اصفهان سال‌هاست که کاهش یافته است اما در مواقعی از سال نیز برای یک یا چند شبانه‌روز آن‌چنان بی‌وقفه بارش داریم که کم‌بارشی بخش زیادی از پاییز و زمستان را جبران می‌کند؛ بااین‌وجود هنوز زیرساخت‌های لازم برای جمع‌آوری و استفاده از این آب‌های بادآورده در شهر ما ایجاد نشده است. تنها شاهد اقدامات لاک‌پشتی در این مسیر و آماده‌باش در برابر حادثه سازی آن هستیم.
از امروز تا آخر این هفته و شاید پایان سال شاهد ارائه آمارهایی از میزان بارش در شهر و شهرستان‌های استان از سوی مقامات مربوطه هستیم اما مشاهده خواهید کرد که الا افزایش چند میلی‌متری ارتفاع آب پشت سد و لب‌ترکردن گاوخونی، حرفی از پر شدن مخازن آبی و ذخیره آن، چنان‌که دهن‌پر کن باشد نخواهید شنید. چرا که نمی‌توان از چیزی که وجود ندارد سخن گفت.
اگرچه آسمان اصفهان کم آب را به سهم خود جبران می‌کند اما روی زمین شهر دستی از آب پر نمی‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار